Pages

Sunday, January 6, 2013

Umrah...Mekah

Assalamualaikum...

Kita mulakan dengan menonton video lagi.


Ok...sambung kisah sebelum ni lagi.


Penipuan...
Aku telah didatangi sebanyak 2 kali oleh warganegara dari Asia Selatan. Mereka memberi salam dan menceritakan kesusahan untuk pulang kenegara asal. Isi utama drama ni adalah mereka takde duit nak pulang ke negara asal. Tindakan korang boleh tak layan jer atau buat tak faham bahasa inggeris. Kalau kesian sangat beri jer sikit duit, janji korang ikhlas...boleh juga dapat pahala. Dia betul ker tipu ker itu urusan dia dengan Allah. Cuma nasihat aku janganlah korang beria2 sangat nak tolong...berkadaranlah.
Penipuan lain aku tak tahu plak...tapi memang ada orang pesan berhati2 walaupun kita semua berada ditanah suci. Sebabnya, ada orang yang datang ke Mekah untuk beribadat, ada yang berniaga dan ada yang datang sekadar melancong...ada hadis yang menyentuh bab nih. Tanya ustaz korang deh, bab hadis ni ambe tak pandai.


Makan..
Rayhar punya servis makanan boleh dikira OK lah...kalau nak sedap lagi makan jer kat rumah. Ini tanah arab, jadi kalau kurang kena dengan selera tu adatlahkan. Masakan yang disediakan ala Malaysia cuma rasa macam kat Asrama masa sekolah skitlah. Aku meluat juga dengar orang komplen makan tak sedap macam Malaysia sebab kena faham kekangan yang mereka hadapi. Sape nak makan sedap sila meronda sekitar Safwah Complex atau sekitar hotel kot ada makanan arab yang kena dengan selera anda.
Cuma dalam Safwah tu ada kedai makan Felda....Haaaaa...Felda menuju Global. Adalah makanan ala Malaysia kat situ, rasa biasalah kurang skit berbanding Malaysia. Dalam Safwah ni ada pelbagai jenis gerai, korang pilih jer nak makan citarasa apa. Cuma nasi Arab sila cari kat tempat lain sebab kat atas tu kurang best.
Aku ada pergi satu kedai biasa kat belakang Farmasi, nasi arab situ oklah, tapi tokey dia ambil order macam Ganster...garang gila. Bini aku terkedu nak order minum apa pasal kena sergah. Bila lambat order dia naik suara plak...aku pun terkedu sama. Melopong kami berdua. Last, aku order jer teh utk 2 orang. Kali kedua aku datang, apa lagi keluarlah sikit hantu aku, sebelum sampai kedai aku dah ambil order daripada bini aku. Sampai kaunter jer, aku naik suara terus...hahaha. Baru dia low notes sikit. Memang layanan kurang baik, tapi kedai dia jer yang nasi arab sedap sekitar hotel kami menginap. Jadi redah jer.
Belakang Farmasi tu ada Nasi Arab Best
Tapi tokey dia...Garang gila.

Bayar dulu kemudian tunggu, mereka pantas bekerja.

Kaunter makanan

Nasi Arab...boleh makan untuk 3 orang.

Ini kambing plak

Air jus buahyang pekat...nasihat aku jangan order.
Takut korang mengumpat plak

Menarik susunan dia


Melancong
Kami dibawa melawat beberapa tempat yang menarik. Bab ni memang aku suka sebab boleh belajar sejarah, cuma aku tak tulis secara detail sejarah takut orang yang membaca bosan.
Mula pergi ke Jabal Nur dulu untuk melihat gua Hira', cuma kami tak panjat bukit nak masuk gua Hira' sebab takde masa. Kami cuma lihat bukit dia jer.

Belakang unta tu Jabal Nur
Kemudian Jabal Rahmah plak. Tempat pertemuan antara Nabi Adam dan Hawa setelah 400 tahun terpisah selepas turun kebumi. Dikatakan Nabi adam diturunkan di India, manakala Hawa diturunkan di Riyard, Arab Saudi. Kat bukit inilah ramai orang buat perkara khurafat berkaitan cinta. Ada ke patut selit gambar 'couples' kat celah batu agar dirahmati tuhan...adoiii.

Pandangan bawah

Ramai orang lepak atas
Kami bawah jer
Mina dan Arafah
Masa ni pusing2 atas bas jer, tempat ni digunakan untuk melengkapkan rukun haji, untuk umrah takde. Punyalah banyak khemah, sayup mata memandang. Malahan kami boleh lihat dari jauh Jamrah untuk melontar batu. Memang tinggi dan kawasan khemahnya pula sangat luas, luas dan luas. Kalau penuh manusia masa musim haji, tak boleh dibayangkan kesesakan yang berlaku.

Dinding masih digulung, masa musim haji jer ianya dibuka.

Ini sebahagian kecil jer
Belakang bukit tu ada lagi


Tempat terakhir yang aku nak cerita...
Ladang unta
Korang minumlah air susu unta tu...enak dan berkrim. Isteri aku tak selera sebab ciri2 kebersihan diragui, aku plak memang hentam jer janji dapat minum susu segar...Susu ni memang belum disteril. Jadi memang berisiko skit nak minum. Kalau nak lebih selamat untuk diminum, sila beli di pasaraya. Bau unta tu korang boleh hilang selera makan...tapi aku tengok orang lain layan jer susu tu. Tukang perah susu pula memang terbaik...hehehe.

Tukang perah...guna tangan jer.
Emmm...enaknya.

Ini jer untanya, tapi baik peel.

Mak dan anak
Itu jer story untuk lawatan kami, ada beberapa tempat lagi cuma tak sempat ambil gambar + lupa. Kalau anda pergi sendiri bolehlah cuba susu tu...lemak berkrim.


Umrah Sunat
Ini adalah tempat bermiqat paling hampir dengan Masjidil Haram...Masjid Tana'im. Kalau sesapa nak buat umrah sunat kena berniat disini dulu. Selalunya agensi akan bawa kesini untuk berniat, jika anda nak buat umrah sunat sebanyak mungkin, paling senang naik teksi. Cuma mahal sikit, kalau nak van sapu murah cuma vannya agak daif disamping pemandu yang ganas. Nasihat aku kalau perempuan berhati-hati. Jangan buat Lone Ranger jer naik van nanti kena marah. Pernah beberapa kes dulu yang diceritakan oleh orang lama. Wanita Malaysia dibawa lari bila naik van. Jadi untuk keselamatan, suami naik van dulu, baru isteri atau warga pompuan. Bila turun, mesti pompuan dulu baru lelaki.
Anda boleh bermiqat di tiga masjid berhampiran:

1- Masjid Taneem - Paling hampir, kalau naik teksi atau van sapu. Mereka bawa anda kesini.
2- Masjid Jaranah - Dekat dengan Mina dan Arafah
3- Masjid hudubiah - Masjid paling old School

Lepas niat baru boleh tawaf dan anda telah terikat dengan pantang larang dia.

Taneem
Teksi yang boleh disewa

Hudaibiah
Maaf tak sempat ambil gambar Jaranah sebab tak turun bas, masa tu tumit kaki sakit jadi tak buat umrah sunat. Saya banyak buat umrah sunat guna van sapu jer...seelok jalan berkumpulan dan ramai lelaki. Tapi kalau anda datang suami isteri, peranan suami amat penting.


Membeli dan Terus Blah
Shopping adalah terapi yang baik terutama untuk kaum perempuan.
Kompleks shopping terdekat adalah SAFWAH. Kat sini semua benda ada, sampai PS3 pun dijual kat sini, malahan harga lebih murah beberapa ratus berbanding Malaysia. Brang memang mahal sikit berbanding kedai tepi jalan tapi kualiti boleh dipercayai. Kami sempat bile sejadah dan batu Akid kat sini. Bini aku plak borong minyak wangi, tu pasal dia wangi sampai hari ni sebab banyak sangat beli. Kalau nak beli batu kat sini Akid, Zamrud atau batu apapun, semuanya dikira dalam gram, harganya pun...pergghh mahal juga terutama Zamrud. Ada zamrud gred 1 tu harga dia 1 ribu riyal untuk segram rasanya. Mak'ai, mahal dari emas lagi.
Kedai emas dia takde armguard, selamat sebab undang2 Hudud. Tapi kualiti emas yang dijual kurang berbanding Malaysia.
Safwah Complex
Depan Masjidil Haram
Sape yang nak beli barang murah skit, boleh beli di bazar sekitar hotel. Harga boleh bincang.
Ok, untuk selingan itu sahaj yang nak aku tulis. Aku pun dah banyak benda lupa.
Kalau ada penambahan atau pembetulan, sila komen.


Sekian Terima Kasih.
Selamat beramal.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...