Pages

Monday, April 8, 2013

RM17.00.......Mahalnya Pakcik

Assalamualaikum...

Hari ni nak cerita sikit bab pengangkutan awam.
Selama ni aku duk dengar orang komplen pasal penggangkutan awam yang mahal dan kurang efisyen. Memang dan biasa dengan benda ni dari kecil lagi cuma hari ni jer yang sentap sikit.

Kronologi caj teksi:

Aku tanya seorang pakcik tu berapa harga teksi daripada Kuching Airport ke Kuching Sentral.

Pakcik Teksi: RM 17.00.
Aku: Boleh bagi diskaun tak, RM 10.00 sebab jarak dia dekat jer...pun.
Pakcik Teksi: Tak dapat lorrr...memang itu harga dia, OKlah...RM15.
Aku: Alaaaa....dekat jer...bolehlah RM10.
Pakcik Teksi: U  cuba tanya kaunter dalam memang RM17.00...

Aku pun pergi masuk semula kat kaunter teksi.

Aku: Kak, berapa harga ke Kuching Sentral.
Kakak Cantik: RM17.00 dik.
Aku: Alaaa...dekat jer kan.
Kakak Cantik: Tak dapat sebab ikut ZON.
Aku: OK ...terima kasih kak( berjalan dengan muka kecewa)

Aku pun berjalan longlai melalui Mc Don menuju ke tandas untuk membasuh muka yang tak mandi pagi lagi. Lepas tu...tekad dah...jalan kaki.
Berjalanlah dengan penuh wibawa ke Kuching Sentral menyusuri tepian jalan raya...masa tu aku sorang jer yang berjalan. Memang selama ni laluan tu takde orang lalu walaupun jalan besar.

dan

dan

dan

Kira-kira 15 jer dah sampai...taklah jauh sangat aku jalan nih. Kalau bayar teksi nak RM17.00.

Jarak cuma 1.3 KILOMETER.
Kalau berjalan dengan semangat membara memang tak terasa...cuma jangan bawa beg besar.

Ok...itulah pengalaman kali pertama jalan kaki keluar dari Airport. Tak pernah buat dek orang, tapi sebab nak jimatkan duit buat jugalah.

Dahlah malam tadi tidur kat surau Airport...tido atas simen plak tu. Sakit badan sampai sekarang nih.
Ini semua MALINDOAIR punya pasal.

Nanti aku cerita bab pengalaman pertama kali naik Malindoair....Best ada, nak gigit telinga kambing pun ada.

Selamat Solat Asar...

Bye

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...