Pages

Thursday, December 3, 2009

kad kredit lagi

Salam Sejahtera

Semalam saya dah poskan satu artikel berkaitan kad kredit, namun ada sedikit kesilapan dalam penulisan. Jika anda mengeluarkan wang tunai mengunakan kad kredit maka akan dicaj 5% bukan rm50 seperti yang tertulis. Maaflah pada catatan yang tak betul sebelum ni. Ada juga perkara yang positif dalam pengunaan kad kredit iaitu ada program 0% instalment, yang mana anda boleh membeli barang tanpa dikenakan sebarang interest, cuma sedikit caj perkhidmatan lebih kurang rm50-rm80 bergantung pada bank. Kiranya kita beli macam bayar cash tapi dibuat secara ansuran, Tapi bergantung pada bank tempoh masa bayaran contohnya ambank perlu membuat pembelian rm1000 keatas dan tempoh masa bayaran selama 12 bulan, tak boleh kurang atau lebih. Ianya turut bergantung pada kedai tersebut yang mana ada menyediakan 0%instalment atau tiada. Ada kedai yang cuma menerima kad kredit tertentu sahaja untuk 0% instalment di kedai mereka. Namun jenis yang selalu diterima adalah citibank,maybank,cimb,rhb dan public bank. Rujukan mudah adalah kat kedai barangan elektrik macam seng heng. Kedai ni banyak terima 0% instalment, tapi pakej pembayaran bergantung pada bank.


Selalunya maybank,rhb dan Public boleh buat instalment selama 18bulan hingga 24 bulan, kiranya bulanan murah sikit tapi bayaran lama sikit. Setiap bank berbeza pakej had limit bayaran dan jumlah bulan, anda kena survey sendiri kat kedai tersebut. Contoh kalau nak beli TV, banyak kedai dan tengok dia punya 0% instalment. Pastikan pakej terbaik untuk anda, jangan dengar cakap jurujual kerana depa banyak bohong dan kadang-kala mengenakan caj tambahan pada anda. Jangan tertipu deh, pastikan harga yang mereka cakap sama dengan caj dalam kad kredit anda. Kalau guna Instalment AEON kadangkala memang banyak tipu jurujual ni. Memang pengalaman saya banyak berhadapan dengan mereka ni, mula cakap harga TV rm850, tapi bila proses dengan AEON mereka cakap rm940. Pelanggan hanya tahu bayar instalment saja, tak tahu jumlah yang dicaj pada kad kredit anda.

Sama juga nasib dengan 0% plan, nada perlu tahu berapa harga barangan sebenar dan berapa harga yang dicaj dengan bank. Pastikan anda jangan tertipu dengan tipu daya mereka, kelak merana.
Itu jelah untuk hari ni.. bye

Salam 1 Kota Bharu

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...