Pages

Sunday, February 16, 2014

Solat Di Negara Asing

Assalamualaikum...

SOLAT KAT NEGARA ASING, Tips Hebat dari Admin...hahahaha 

Perkara wajib sebagai umat islam adalah solat, tak kira dimana sahaja anda berada. Jika di Malaysia atau negara islam mungkin mudah sebab Airport ada surau namun di negara bukan islam tempat solat adalah perkara menjadi isu utama. Masa ni jangan fikir malu dah...janji SOLAT.
Wajib tau.

Bagaimana yekkkk...

Saya ceritakan langkah demi langkah yer...

1- Ambil Wuduk
Sediakan botol air minuman, jangan besar sangat dan jangan kecil sangat. Air hanya boleh diambil kat singki sahaja sebab negara asing tak basuh air besar dengan air. Depa sapu dengan tisu atau tak basuh terus kot...Mula2 ambil air kat singki dan kemudian masuk tandas sebab kalo ambil kat singki konferm kena marah dengan cleaner situ. Masuk tandas dan berwuduklah dengan redha. Jimatkanlah air tu, buat sekali ambil jer. Takkan nak keluar masuk tandas berulang kali.

2- Tempat solat
Tempat solat paling sesuai adalah ruang kosong kat mana2 pun dalam Airport tu. Masa ke China hari tu tingkat atas Airport kosong jadi memang selesa nak solat. Waktu malam masa tu. Kalau takde ruang anda solatlah menghadap dinding. Carilah dinding mana yang kurang orang lalu dan solat dengan bahagia.

3- Kiblat
Kalo ada kompas boleh guna untuk menentukan arah kiblat. Jika takde, iktikad dalam hati bahawa tempat arah kita hadap tu adalah kiblat. Solatlah, jangan berhujah sah ke tidak janji solat. Memang sah pun...ustaz saya cakaplah.

4- Alas dan pakaian
Alaslah dengan apa benda sekalipun. Masa kat Beijing kami guna jaket jer. Sempoi:)
Pakaian lelaki menutup aurat, manakala pakaian wanita menutup aurat juga. Ketika situasi ini adalah senang jika wanita pakai baju T Shirt lengan panjang berbanding pendek sebab anda dah menutup aurat. Senangkan... Jangan dijadikan alasan sebab takde telekung. Kalo kat Mekah tu macam2 fesyen ada. Pernah kami solat kat pasaraya, pakai jaket jer perempuannya....hahaha. Orang duk lalu lalang, buat muka kayu jer.

5- Niat dan solat
Lengkap semua perkara...anda solat jer.

6- Selepas solat
Baca doa.......SEKIAN TERIMA KASIH

Best Tak Tips Ni...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...