Pages

Sunday, February 16, 2014

UMRAH KETIKA CUTI SEKOLAH

Assalamualaikum...

Umrah ketika musim cuti sekolah...

5 perkara yang perlu anda ketahui.

1- Harga pakej lebih mahal daripada biasa kerana ramai orang Malaysia yang turut sama pergi. Ini kerana sudah menjadi trend umrah secara berkeluarga(rakyat Malaysia semakin kaya). Sama juga halnya dengan hotel di Malaysia, mereka akan naikkan harga kerana permintaan tinggi...tarif air dan elektrik tak naik pun masa cuti tapi harga hotel berbeza.

2- Negara Arab pun cuti sekolah masa ni, jadi jemaah umrah sangat ramai. Ya, pada waktu cuti sekolah terutama bulan 5 jemaah umrah sangat ramai hingga hampir sama dengan musim haji. Maka anda kena bersiap sedia dengan kesesakan. Jika haji, memang kena lebih banyak bersabar.

3- Jika anda telefon hari ini untuk pakej umrah bagi bulan 5...huhu
Anda mungkin dalam senarai menunggu dahhh. Ya, jangan tak percaya sebab dapat maklumat sebuah agensi umrah terkenal dah penuh kuota dan jika anda telefon mereka. Nama anda hanya diletakkan dalam senarai menunggu. Satu lagi sebab Mekah sedang dibanggunkan dengan hotel baru. kerajaan Arab Saudi menghadkan kemasukan jumlah jemaah.

4- Peka dan sabar. Jika anda mengerjakan umrah ketika sesak, kesesatan mungkin akan berlaku jika anda terpisah daripada kumpulan. Situasi ini mungkin berlaku jika kali pertama anda masuk ke Masjidil Haram dan tawaf. Nasihat saya, sila ikut rapat-rapat mutawwif anda. Masjid agak besar dan anda boleh tersesat dengan tiba-tiba. Saya pernah mengalaminya masa kali pertama tawaf, terpisah dengan kumpulan besar...maka acara lari-lari anak terpaksa dilakukan untuk ke tempat Saie...Syukur selamat. 

5- Senyum...kerana ianya satu sedekah. Apa yang saya nampak jemaah Malaysia agak 'kedekut' dengan senyuman. Malahan dengan sesama Malaysia pun payah nak senyum. Kenapa hal ini berlaku, hanya tuan/puan empunya diri yang ketahui. Ibadat disana agak mencabar dengan pelbagai ujian, sikap tolong menolong dan bertegur sapa amat diperlukan semasa disana. Senyuman anda adalah ubat yang sangat mujarab.

TQ

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...