Pages

Wednesday, November 25, 2009

muka comei orang sarawak












selamat datang

Inilah antara muka orang melayu sarawak, yang mana mempunyai iras melayu semenanjung. Namun kalau diperhatikan dengan lebih jelas mungkin ada sedikit perbezaan. Wajah comel yang menghiasi penulisan ini hanya sebagai rujukan untuk kita lebih mengenali bangsa 1 Malaysia. Walaupun jauh dimata namun dekat dihati.
Sekolah Kebangsaan Sebemban merupakan salah sebuah sekolah yang terletak dalam daerah Betong, Sarawak. Ianya merupakan sebuah sekolah bertaraf skm B yang mana terletak di tepi sungai. Kedudukan yang berhampiran sungai mencantikkan lagi persekitaran, namun begitu setiap bulan air sungai akan naik menghampiri sekolah. Menjadi kelaziman air akan naik setiap bulan mengikut tarikh yang tertentu. Suasana sekolah ini masih lagi agak ketinggalan namun tahap kebersihan masih lagi dijaga, walaupun agak buruk namun selesa untuk sesi pembelajaran.
Aku mengajar di tahun 1, kira lebih kepada KIA2M yang mana menumpukan kepada membaca dan menulis. Bini aku pun mengajar kat sini, fokus kepada sains dan english. Kami sama-sama mula mengajar kat sini sebagai guru baru. Mengajar kat sini kira okeylah sebab tak tension macam KL, kat sini relaks je sebab ibu bapa tak gila-gila pasal pelajaran anak. Cuma kita sebagai guru yang perlu lebih bertekad untuk membantu mereka.

Kat sini murid agak lambat menerima pengajaran, namun ada juga individu yang boleh mencapai kecemerlangan jika diberi tumpuan yang lebih baik. Jika persekitaran pembelajaran seperti sekolah sebelah semenanjung, mungkin sekolah ni boleh melahirkan pelajar 5A. Sebab murid dia bukan bodoh pun, cuma persekitaran yang kurang menyumbang kepada akademik menyebabkan mereka agak ketinggalan.

Bercerita sedikit berkenaan populasi kaum di Sarawak, penduduk Melayu tidak sampai 1/3 dari penduduk Sarawak. Kaum Iban merupakan majoriti kat sini yang mana kebanyakan menganut agama kristian. Kat Sarawak ni majoriti penduduk adalah kristian merangkumi iban, cina, bidayuh, kenyah, kelabit, melanau, orang ulu dan sebagainya. Namun ada juga antara mereka yang menganut islam. Manakala cina masih ramai yang buddha, hindu plak rasanya agak kurang penduduk bangsa india kat sini.

Bangsa melayu kat sini dikenali sebagai melayu sarawak, mereka ni macam kitalah, sama

dalam semua sudut. Cuma mungkin ada sikit perbezaan budaya dan adat resam. Nama orang kat sini pun unik-unik juga contohnya sahda, lapok, jules, gersak dan macam-macam lagi. Namun nama ikut islam pun ramai macam shafiq, mohamad, rizal dan sebagainya. Biarpun berjauhan namun kita semua harus sedar persaudaraan antara kita harus diteruskan untuk bangsa dan agama.

Itu jelah untuk hari ni, kalau ada apa-apa nanti aku akan update kemudian. Mungkin akan memaparkan video pertama dalam blog ini, spesial punya sebab aku ada banyak video berkaitan kebudayaan. Cuma belum masa untuk ditayangkan kepada umum sebab saje-saje.

Kepada semua blog ini menyokong kepada program jalan-jalan cari makan, maka jika ada cadangan atau pertanyaan boleh email je. Kalau Bandaraya Kuching tu rasanya bolehlah cerita sikit-sikit macam mana nak melancong secara budget, sebab aku taulah tempat murah dan yang paling penting makanan halal.(kalau nak selamat makan je kat kfc dan mcd) Maklumlah kat sini kurang kedai makan halal.

Jadi berhati-hati ketika memilih kedai makan

Itu je untuk kali ni,lain kali jumpa lagi. Kat Kelantan cuaca cerah, mungkin banjir akan surut lagi. Tak lupa kepada semua Selamat Hari Raya Haji.

salam 1 kelantan

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...